Whatsapp Business Logo

WhatsApp Zakelijk, wat is het nou eigenlijk en hoe werkt het precies? Dit en meer vind je op deze pagina.

 

WhatsApp Zakelijk/WhatsApp Business

WhatsApp Zakelijk, ook wel bekend als WhatsApp Business, is een gratis te downloaden app op Android en iPhone toestellen en is speciaal gemaakt voor eigenaren van kleine ondernemingen. De app zorgt voor eenvoudige communicatie met klanten door middel van verschillende tools. Hiermee kan je bijvoorbeeld automatische berichten versturen, berichten sorteren en weer snel antwoorden. Als je bekend bent met Whatsapp Messenger zal de WhatsApp Zakelijk app makkelijk te gebruiken zijn voor je.

Als je zelf geen bedrijf bent is het niet nodig om de WhatsApp Zakelijk app te gebruiken om met bedrijven te communiceren, je kunt nog steeds gewoon WhatsApp Messenger gebruiken.

De WhatsApp Zakelijk app is gecreëerd omdat veel bedrijven moeite hadden met het communiceren met hun klanten via de reguliere WhatsApp Messenger app, ook waren er geen functies om je account op een sales of support platform aan te sluiten.

Hoe het werkt

Ten eerste heb je als bedrijf een bedrijfsprofiel in de WhatsApp Zakelijk app. Hierin zorg je ervoor dat je alle relevante informatie vermeld op je profiel voor de klant zoals een beschrijving, logo, het adres, e-mailadres, locatie, openingstijden en de website van je bedrijf. Via dit bedrijfsprofiel kunnen de klanten je bekijken en je berichten sturen. Zorg er wel voor dat je een telefoonnummer hebt die je kunt gebruiken, je kunt ook gewoon je huidige nummer gebruiken en dit zorgt ervoor dat je normale berichten van WhatsApp Messenger gekoppeld worden met de berichten van WhatsApp Zakelijk.

 

Functies van Whatsapp Zakelijk

Er zijn meerdere handige functies in de WhatsApp Zakelijk app die bepaalde taken gemakkelijker maken voor je. In dit stuk ga ik het kort hebben over de functies in Whatsapp Zakelijk en hoe ze werken.

Met de eerste functie labels kan je bepaalde labels aanmaken om onderscheidt te maken tussen bijvoorbeeld nieuwe leads en vaste klanten. Met de functie snelle antwoorden vervangt WhatsApp Zakelijk een afkorting door een uitgebreid standaardbericht. Dit werkt door middel van bijvoorbeeld  “/welkom” te gebruiken, wat vervolgens veranderd in “Welkom bij Nederland Zakelijk, wat kunnen we voor u doen?” Met automatische berichten wordt er op een bericht van een klant een automatisch antwoordt gestuurd door middel van zoekwoorden. Een klant zegt bijvoorbeeld: “Ik ben op zoek naar een zakelijke specialist” waarop vervolgens automatisch geantwoord wordt: “Bedankt voor uw bericht. Er wordt zo snel mogelijk contact opgenomen met een van onze zakelijke specialisten.” Verder zijn er nog statistieken binnen Whatsapp Zakelijk, met de statistieken heb je beschikking tot een klein aantal data over gelezen, verstuurde en afgeleverde berichten. Via de functie WhatsApp Web kan je nog sneller en efficiënter reageren op je klanten vanaf een browser op je computer.

Whatsapp Cafe Business

 

Stappenplan: WhatsApp Zakelijk account aanmaken

Om Whatsapp Zakelijk in te stellen moet je het volgende doen:

  1. Download de WhatsApp Business/WhatsApp Zakelijk app op je Android of iPhone device.
  2. Accepteer de voorwaarden.
  3. Kies of je hetzelfde telefoonnummer wilt gebruiken of een ander.
  4. Toets het nummer in en de bevestigingscode de je via sms hebt ontvangen.
  5. Voer de bedrijfsnaam in en kies een foto.
  6. Kies een bedrijfscategorie

Je WhatsApp account is nu klaar voor gebruik. Je kan berichten ontvangen en versturen vanaf je nieuwe account.

 

Beperkingen van WhatsApp Zakelijk:

Als je gebruik maakt van WhatsApp Zakelijk, houdt dan rekening met de volgende beperking waar je tegen aan kan lopen:

  1. Je kan het WhatsApp Zakelijk-account maar op één desktop of browser tegelijkertijd gebruiken.
  2. Het is dus met WhatsApp Zakelijk niet mogelijk dan met meer dan twee mensen gebruik te maken tegelijk. Één kan op de desktopversie de ander via een telefoon.
  3. Je kan de chats van het Zakelijke account niet terugzetten naar een gewoon account, je kunt wel de chatgeschiedenis van de gewone WhatsApp Messenger overzetten naar het WhatsApp Zakelijk account.

 

Je bent nu klaar om WhatsApp Zakelijk te gaan gebruiken! Lees gerust een van onze andere blog-artikelen.