Ons kleine kikkerlandje telt ruim 2 miljoen(!!) ondernemingen. Een buitengewoon groot aantal als je het mij vraagt. Veel ondernemingen betekent ook veel concurrentie in de branche waarin je opereert. Als ondernemer wil je natuurlijk niets liever dan een bedrijf wat opvalt tussen al deze concurrentie. Je wilt zoveel mogelijk nieuwe klanten trekken en bestaande klanten behouden. In dit blog geven wij je 5 tips om met jouw onderneming zowel online, als offline de aandacht te trekken. Lees snel verder!
1. Jouw onderneming online goed vindbaar maken
Het klinkt logisch maar toch is het een stuk moeilijker dan je denkt. Zoekmachine optimalisatie zal je helpen om hoger te komen staan in zoekmachines als Google aan de hand van het gebruik van goede zoekwoorden. Dit wordt ook wel SEO genoemd. Begin met een goed zoekwoorden onderzoek om na te gaan op welke termen jouw doelgroep het meeste zoekt. Optimaliseer jouw content op basis van de uitkomsten uit het onderzoek. Dit zorgt ervoor dat de zoekmachines weten dat je relevant bent voor de doelgroep.
Extra tip: Wanneer je het lastig vindt om jouw onderneming online goed vindbaar te maken, kun je het beste een online marketing bureau in te schakelen. Uiteindelijk houd je er een heleboel klanten/leads aan over!
2. Geef vooral aandacht aan bestaande klanten
“Maar bestaande klanten zijn toch al klant?” Dat klopt, maar bestaande klanten leveren je ook gratis reclame op. Wanneer klanten erg tevreden over je zijn en blijven, volgen andere van zelf. Jouw loyale klanten kun je zien als de ambassadeurs van jouw onderneming. Om jouw onderneming op te laten vallen is het daarom slim om (bijna) alle aandacht te geven aan je bestaande klanten. Een opvallend bedrijf richt zich op de lange termijn met strategische keuzes. Een ander bijkomend voordeel is dat het bereiken van bestaande klanten jouw bedrijf minder tijd én geld kost. Een echte win-winsituatie dus.
3. Een opvallende onderneming = een opvallend pand
Of je een eigen winkel, bouwbedrijf of kantoor hebt, je wilt de wereld laten zien dat jij bestaat en beter bent dan jouw concurrenten. Gevelreclame zorgt dat klanten je makkelijk kunnen vinden en geeft ze een eerste, belangrijke indruk. Het zorgt voor merkherkenning, merkbeleving en zet een bepaald imago neer met betrekking tot jouw onderneming. Gevelreclame is meer dan alleen een grote prent van je logo. Denk bijvoorbeeld aan reclameverlichting, raambelettering, werk met reclamezuilen of andere toebehoren. Benelux Sign Systems heeft een ruim aanbod voor binnen- en buitenreclame.
4. Blijf vooral jezelf
Als laatste tip wil ik jullie meegeven dat het opdoen van inspiratie bij jouw concurrenten is goed, maar ga ze niet na doen. Je valt pas echt op met jouw onderneming wanneer je gewoon lekker jezelf blijft en je eigen ding blijft doen. Heb vertrouwen in het merk wat je neer hebt gezet en wees zelfverzekerd op het gebied van branding. Het is makkelijk om ‘de beste’ na te doen, maar hierdoor ga je mee in de flow en zul je nooit vooraan komen te staan. Probeer zo nu en dan eens de stoute schoenen aan te trekken om jouw eigen creatieve, vernieuwende ideeën uit te werken. Je zult zien dat creativiteit beloond wordt doordat je jouw klanten verrast.
Kortom, blijf dicht bij de kern van het bedrijf. Weet waar jouw onderneming voor staat. Laat jouw identiteit en imago spreken. Onthoud dat als je als onderneming consistent je merk blijf doorvoeren, je bouwt aan een waardevolle relatie met je klanten en je pas echt zult opvallen!