Klantenservice tot uw dienst
In deze digitale tijd kunnen we veel dingen zelf regelen. Het internet is eindeloos en de meeste vragen zijn beantwoord door mensen die ons voor gingen. Maar af en toe kan het best prettig zijn om je vraag op een wat persoonlijkere manier te stellen aan een echt persoon, misschien wel een professional. Vele bedrijven hebben een contact nummer en klantenservice beschikbaar om zulke vragen te beantwoorden. Ook de opkomende technologie heeft hier wat dingen aan veranderd, om het werk wat makkelijker te maken en mensen sneller te woord te kunnen staan.
Gemakkelijk doorverbinden tot de juist informatie
Het eerste wat je vaak hoort als je met de klantenservice van een bedrijf belt is een automatisch bericht. Zo’n bericht geeft vaak de basisinformatie over het bedrijf, de openingstijden van de telefonische klantenservice en bijvoorbeeld of er een wachtrij is. Vervolgens kan er een keuzemenu opgelezen worden. Een keuzemenu kan gebruikt worden om de vraag van de klant veel gemakkelijker door een specifieke afdeling behandeld te laten worden. Zo hoeft er niet steeds doorverbonden te worden, maar komt de vraag direct bij de medewerker die er het meeste van afweet.
Veel bedrijven gebruiken nog het indrukken van een toets op de telefoon als keuzemenu, maar de interactive voice response, of IVR, wordt steeds bekender. Met de IVR kun je een kort bericht inspreken en wordt het via systemen omgezet naar een taal die de computer herkent en word je zo heel gemakkelijk doorverbonden. Ook kan een bedrijf gebruik maken van Vo-IP, waarbij ze met meerdere medewerkers op 1 telefoonlijn kunnen werken en zo gemakkelijk tegelijkertijd klanten te woord kunnen staan. Alle spraakgegevens worden via het internet verstuurd en komen centraal binnen. Dit gaat aan de voorzijde via ‘normale telefoonnummers’. Je kunt anno nu een 010 nummer aanvragen indien je bedrijf actief is in de regio Rotterdam of een 020 nummer aanvragen indien Amsterdam jullie standplaats is. De inkomende oproepen kun je beantwoorden vanwaar je maar wilt. Vanuit Groningen maar ook vanuit het buitenland wanneer op zakenreis bijvoorbeeld.
Alles is duidelijk
Dit klinkt misschien wat ingewikkeld, maar over het algemeen is het basisprincipe best simpel. Als klant merk je verder niet zoveel van deze ingewikkelde technologieën die op de achtergrond te werk gaan. Deze technologieën maken het werk voor de medewerkers van het bedrijf makkelijker evenals voor de klanten die contact proberen op te nemen met dit bedrijf. Zo weet je precies waar je aan toe bent als je de telefoon opneemt. Je weet of je het juiste nummer hebt gebeld, welke keuze je moet aangeven voor het beste antwoord op je vraag en hoe lang je eventueel moet wachten tot je geholpen kan worden. Deze duidelijkheid maakt het allemaal een stukje fijner.