Je hoort het als ondernemer of zelfs als particulier waarschijnlijk meer dan eens: het invullen of hebben van recensies is van levensbelang voor je onderneming. Maar wat is precies het belang van deze recensie schrijven en hoe kom je aan goede aanbevelingen? NederlandZakelijk zocht het uit.

Voor kleinere ondernemers is mond-op-mondreclame heel belangrijk. Het ons-kent-ons-principe, waarbij het hebben van een netwerk cruciaal is om je zaak draaiende te houden. Wie de connecties heeft, wordt namelijk sneller aangehaald voor een klus. En als er goed werk wordt geleverd, wordt dit in de onderlinge kringen ook weer rondgepraat. En zo blijft het balletje doorrollen en doorrollen.

recensie

Dit is het principe dat bij de eenmanszaken of kleinere ondernemers veel opspeelt, maar er zijn natuurlijk ook klanten die via internet op je site terecht komen. Hierbij zijn recensies en de bekende sterretjes van levensbelang, want ze kunnen het imago van je site/product/dienst maken of breken. Spoor mensen dus aan om een recensies te schrijven.

Hoe kom je aan recensies?

Dit is misschien wel de meest prangende vraag die opspeelt bij ondernemers: hoe kom je aan die recensies? Dat ze niet zomaar komen aanwaaien, is duidelijk. Wat we aanraden, is om eerst bekenden te stimuleren om een recensie achter te laten. Vrienden, familie, vage kennissen; pols even of ze enkele minuten willen steken in goede reclame voor jou als ZZP’er of  in je bedrijf. Het hoeft niet lang of uitgebreid, een enkel zinnetje met ‘Top service’ of iets in die richting kan het verschil al maken.

Wat heb je aan recensie schrijven?

Dan, wat heb je aan recensies. Misschien kunnen we dit het beste uitleggen middels een adequaat voorbeeld: wat doe je zelf als je op zoek gaat naar bijvoorbeeld een goed restaurant of een product? Juist ja, de kans is redelijk groot dat je naar de recensies gaat om de ervaringen van andere mensen met dat product of die dienst door te nemen.

Daarnaast vindt Google het kwalitatief en kwantitatief belangrijk dat een bedrijf recensies heeft. Het zegt iets over de betrouwbaarheid van een onderneming, alsook de kwaliteit van de aangeboden producten en diensten.

Meer business-blogs van NederlandZakelijk?