VoIP-technologie beroept zich op een digitaal signaal om telefoongesprekken om te zetten, zodat iedereen rechtstreeks kan bellen vanaf een VoIP-telefoon, laptop of desktop of een ander apparaat dat datagestuurd is.
In onze huidige maatschappij draait alles rond tijd en flexibiliteit. De klant verwacht dat men steeds bereikbaar is om hem te ondersteunen.
Wanneer een bedrijf echter gebonden is aan een kantoor of verouderd telefoonsysteem, blijkt dit vaak moeilijker dan het lijkt. Hierbij kan VoiP redding brengen. VoIP is wereldwijd in opmars en laat werknemers toe om efficiënt en op een goedkopere manier op afstand met elkaar te praten.
Wat is VoIP?
VoIP staat voor “Voice over Internet Protocol”. Het wordt ook wel IP-telefonie, internettelefonie en internetbellen genoemd. Het is een alternatieve, goedkopere manier om telefoongesprekken te voeren. Het telefoongedeelte is niet altijd meer aanwezig, omdat u zonder telefoon-set kunt praten. VoIP is uitgeroepen tot de meest succesvolle technologie van het afgelopen decennium.
Leestip: Telefonie oplossingen voor bedrijven anno nú
Gemakkelijk te installeren
De configuratie en de installatie van een VoIP systeem is supermakkelijk. Bij een normaal telefoonsysteem wordt er gebruik gemaakt van fysieke telefoonlijnen. Bij VoIP is dat niet nodig, het enige wat er dient te gebeuren is het koppelen van de IP-telefoons aan het bedrijfsnetwerk via het ethernet.
Mobiliteit en grafische flexibiliteit
VoIP stelt bedrijven in staat om hun communicatiesysteem uit te breiden naar externe kantoren en on-the-go werknemers via SIP-apparaten.
De implementatie van een multi-site VoIP-systeem houdt alles naadloos met elkaar verbonden, maar vermindert ook de spiraalvormige inter-office gesprekskosten. Softphones stellen werknemers in staat om hun kantoor extensies mobiel te maken met een breed scala aan oproepfuncties. Bovendien maken cloud-telefoonsystemen het eenvoudig om geografisch verspreide kantoren onder één telefoonsysteem aan te sluiten en kan de IT-beheerder deze eenvoudig vanaf elke locatie beheren.
Uitgelicht: VoIP bellen zakelijk | Zakelijke VoIP telefonie voor MKB
En wat met de geluidskwaliteit?
Toen Voice over IP voor het eerst werd geïntroduceerd, was de gesprekskwaliteit onbevredigend. Deze tijden liggen al lang achter ons! Zolang men over een snelle en stabiele internetverbinding beschikt vormt geluidskwaliteit geen enkel obstakel meer. De meeste VoIP-providers bieden een groot aantal verschillende protocollen en codecs om de geluidskwaliteit van HD te garanderen. Met een robuuste oplossing en een goede implementatie kan de spraakkwaliteit van VoIP net zo goed of zelfs beter zijn dan de vaste gesprekken. Je merkt het verschil niet eens!
Vlotte interne en externe communicatie is een van de hoekstenen van de dagelijkse bedrijfsvoering. Tegenwoordig wordt Voice-over Internet Protocol (VoIP) steeds meer de gouden regel van moderne bedrijfscommunicatie. Simpel gezegd, het is een bewezen technologie die mensen in staat stelt om te bellen via de internetverbinding…