Vooral als je net voor jezelf begint kan het lastig zijn om aan ZZP opdrachten te komen. Je hebt nog geen bekendheid, nog geen reputatie en je website loopt ook nog niet. Toch heb je deze opdrachten nodig om van je bedrijf een succes te maken, en dat snel. Ga je zitten wachten tot iemand zich meldt of ga je zelf actief achter je ZZP opdrachten aan? Onderneem actie en vind potentiële opdrachtgevers en contacten door gebruik te maken van de volgende 3 bronnen.
1. ZZP opdrachten via sociale media
Alle sociale media kanalen, van TikTok tot LinkedIn en van Facebook tot YouTube hebben in zekere mate de rol van de Gouden Gids overgenomen. Als iemand op zoek is naar een loodgieter in Zwijndrecht, dan is sociale media een belangrijke plek om die te vinden. Ben jij die loodgieter en heb je een mooi profiel samengesteld, ben je actief in het delen van berichten en communiceren met je doelgroep, dan is er een grote kans dat deze klant jou vindt. Zorg er dus voor dat je niet alleen een pagina hebt, maar dat je ook actief bent en zo interactie met je doelgroep bevordert. Veel ZZP opdrachten komen via sociale media tot stand.
2. Een platform in je vakgebied
Ga op zoek naar een platform in jouw vakgebied waar opdrachtgevers werk aan kunnen kondigen. Deze verzamelplaats van werk is een ideale bron voor ZZP’ers die net beginnen. Je schrijft je gratis in en kunt vanaf dat moment reageren op het werk dat wordt aangeboden. Plaats je een goede reactie, dan kiest de opdrachtgever jou en ga je aan de slag. Hoe meer tevreden opdrachtgevers je achterlaat, hoe beter je reputatie op het platform en hoe meer ZZP opdrachten je op deze manier binnen haalt.
3. Een netwerk met ambassadeurs
Iedereen die begint heeft al een professioneel- en sociaal netwerk. Deze mensen kennen jou en daar maak je gebruik van. Je kunt je netwerk zien als je ambassadeurs en als je de relatie warm houdt, dan zullen zij je aanraden aan anderen. Oud-collega’s en –werkgevers, familie en vrienden, voorgaande klasgenoten, de serveerster in je favoriete lunchtent: dit zijn alle contacten die jou aan ZZP opdrachten kunnen helpen. Vertel ze wat je doet, hoe je heet en waarom je de beste bent. Je ambassadeurs verspreiden je boodschap. Hoor- en wederhoor is voor iedere zelfstandige ondernemer een belangrijke manier om een ZZP opdrachten te komen.
Werken aan de toekomst
Je reputatie op het platform, je succes op sociale media en de omvang van je netwerk; blijf deze punten vergroten en het zal steeds gemakkelijker worden om aan ZZP opdrachten te komen. Door deze bronnen aan te spreken zorg je niet alleen nu voor werk, maar ook voor een vast inkomen in de toekomst. Als ZZP’er weet je hoe belangrijk zekerheid is. Alle begin is moeilijk, maar door hard te werken en actief te netwerken kun jij het ook maken als zelfstandige ondernemer in je vakgebied.