Veel online marketeers dromen van een kans als ZZP’er in de marketing . Minder honkvast, maar wel hun creativiteit kunnen benutten aan opdrachten die zijzelf leuk vinden. Maar hoe doe je dat nu, een loopbaan in de online marketing beginnen als ZZP’er? NederlandZakelijk heeft enkele mooie tips, waarmee jij je ZZP-avontuur mogelijk een kickstart kan geven!

1. Durf stap te maken als ZZP’er

Twijfel je al lang over een mogelijke carriereswitch en zie je het als een flinke sprong in het diepe? Niet verwonderlijk, maar wij raden je sterk aan om de stap naar het uiteinde van de duikplank toch echt te zetten. Je leert er hoe dan ook van, als mens en als stimulans voor je verdere loopbaan. Liever met trots terugkijken op de stap die je hebt genomen dan dat je over vijf of tien jaar het gevoel hebt dat je een grote kans op verandering hebt laten liggen.

zzper-marketing

2. Bouw en onderhoud een netwerk

Relaties zijn misschien wel doorslaggevend voor het wel of niet slagen van jouw loopbaan als ZZP’er. Helemaal als beginnend zelfstandige wil je nog wel eens verlegen zitten om een opdrachtje, dus het is van belang dat je meteen investeert in het onderhouden van goede contacten.

3. Doe niets (!) gratis

Je gaat er als beginnend of ervaren zelfstandige ongetwijfeld tegenaan lopen: mensen die voor niets, noppes, nada wat van je vragen. We kunnen één advies meegeven: hoe aardig je diegene ook vindt, ga hier niet op in. Je bent namelijk een professional, daar wil je dan ook naar ratio voor betaald worden.

4. Werk aan je personal branding

Je wilt natuurlijk dat potentiële opdrachtgevers bij het zien van informatie over jou meteen denken: ‘Shit, die moeten we hebben!’. De enige manier hoe je hier voor kunt zorgen, is jezelf zo goed mogelijk ‘vermarkten’, zoals ze dat met zo’n mooi woord beschrijven. Laat middels een portfolio zien wat je voor andere klanten hebt gedaan, zorg ervoor dat er voldoende aanbevelingen binnen handbereik zijn en dat je altijd iets hebt om je expertise aan te tonen.

zzp-marketing

5. Houd oren en ogen open

Eén ding is zeker: bijna iedereen, overal ter wereld, heeft (online) marketing nodig. Het is dus overal, wat veel kansen biedt voor jou als ZZP’er. Het is dus zaak om altijd ogen en oren open te houden, want je kan op de meest onverwachte momenten zomaar eens tegen een mooie nieuwe opdracht aanlopen.

Meer zelfontwikkeling-blogs van NederlandZakelijk lezen? Klik dan hier!